#

Echivalent. Despre dans, societate și mai mult decât frumos


    Sunt câteva zile de când CNDB(Centrul Național al Dansului) se află în grevă. Noul an vine cu o tăiere de 10% din subvențiile alocate instituției, care și așa era subfinanțată. Această neglijare nu afectează doar angajații instituției, ci și pe cei peste 300 de artiști independenți aflați în colaborare.

    Dar printre vești proaste vin și vești bune, dansant de bune. Spectacolul ,,Echivalent”, în coregrafia lui George Pleșca, își face debutul pe 11 februarie la Teatrul Național ,,Marin Sorescu” din Craiova.

    Acest spectacol de dans contemporan vine să sfâșie diferențele de gen pe care le-am creat în imaginația noastră. Reorganizează ceea ce știm că ar trebui să fie anima sau animus în universul nostru și ne face să asistăm la organizarea unui nou concept printr-o motricitate, chiar și verbală, plină de frumos. Însă cel mai bine ne poate explica însuși creatorul:

   Ce te-a determinat să pui genul sub semnul întrebării?

George:„Văzusem un articol sau o poză pe internet. Pur și simplu eram pe internet, nu căutam ceva specific. Era cu Javier Bardem, actorul, care primise o indicație regizorală pe set: i s-a zis să fie ,,mai bărbat” într-o anumită situație. Explica cum a fost indignat pentru că nu era clar ce înseamnă să fii bărbat. Se axa pe idea asta: eu ca actor pot fi femeie, pot fi bărbat, pot fi așa sau altfel. A prezentat spectrul mai larg al emoțiilor care nu trebuie să fie izolate de gen. Ideea s-a sedimentat pentru că și eu mă gândeam tot mai mult la latura mea sensibilă. Mă gândeam că uneori sunt mai empatic sau că mă indentific cu sensibilitatea unei femei. Când am început să lucrez la spectacol, căutând teme, mi-am amintit de această întâmplare și conceptul de sensibilitate m-a fascinat. Spectacolul este foarte personal întrucât este o încercare de a găsi câteva răspunsuri.”

    Care era preconcepția ta despre ,,a fi bărbat”?

George:„Nu am găsit răspunsul la ce înseamnă să fii bărbat. Nici nu știu dacă există unul. Mai degrabă ce înseamnă ,,să fii”. Pe parcursul vieții mereu mă conectam cu ambele laturi, mă regăseam în ambele zone. Era un schimb constant. Nu puteam zice: sunt bărbat, acum trebuie să mă pricep la mașini, să fiu descurcăreț, să fiu puternic. Nu se rezuma doar la asta și m-a făcut să înțeleg pur și simplu că funcționam atât de diferit încât este total lipsit de sens să clasifici pe cineva în funcție de aparențe.
    Clasificăm prea ușor. Credem că știm omul sau persoana după o întâlnire, că dacă e bărbat înseamnă că sigur e așa sau altfel.”

 Echivalent

        Cum este afectată societatea de aceste dezbateri haotice legate de orientarea sexuală?

George:„ Mi se pare că s-a adăugat, în timp, o complexitate care nu ar trebui să existe. Pentru un copil e foarte important să învețe regulile lumii la început, dar acum întâmpină multă diversitate nejustificată, nefondată. Nu trebuie să fim homofobi, să îl învățăm să urască ce e diferit. Acum sunt foarte multe situații inventate, legate de instabilitatea emoțională și psihologică pe care o au oamenii, de o lipstă de identitate care provoacă multe probleme de gen. Oamenii care nu se simt bine în pielea lor, în loc să caute răspunsul în interior și să își pună întrebări, nu au o introspecție reală, pe care ar trebui să o avem ca să putem funcționa sănătos, se pierd foarte ușor, mai ales la vârste fragede.
    Un adolescent este cel mai ușor de influențat, mai ales dacă nu are o relație excelentă cu părinții și este batjocorit la școală. Vede o chestie pe net: mi-am schimbat viața schimbându-mi sexul. E foarte ușor să te agăți de o idee greșită. Există și persoane care își acordă timp pentru înțelegere. Dar restul cad în plasa problemei de identitate și se agață de idei doar pentru că sunt noi, pentru că pare că le oferă soluția.
    Este o mare de trăsături și de acolo pot să am ce vreau, nu să fie: astea-s la bărbați, astea-s la femei. Să nu fie: eu sunt bărbat și dacă vreau chestia asta de la femei trebuie să îmi schimb sexul. Ești ce ești și de acolo trebuie doar să continui să te descoperi. Există și cazuri în care oamenii se schimbă și se simt mai bine.”

    Lumea vine adesea cu o preconcepție despre dansatori. Le confundă fizicalitatea și contactul fizic, necesare în dans, cu sexualitatea. Din ce cauza?

George:„ Mi se pare că meseria de dansator, performer,  satisface multe nevoi pe care oamenii cu meserii sedentare nu le regăsesc: contactul fizic, nevoia de interacțiune socială, nevoia de empatie, lucrăm cu oameni, despre oameni. Căutam în noi, în prieteni, în oameni. Atunci când nu ești implicat în lumea asta, când vezi niște corpuri care ajung în contact atât de ușor poate fi puțin șocant. Dacă eu aș avea un job de 8 ore pe zi și nu aș interacționa frecvent cu alți oameni, nu al satisface nevoia fizică…. Un om care vede asta pe scenă poate trăi o revelație inconștientă. Unii sunt bulversați, mai ales când se ajunge în pragul nudității sau a contactului intim. Nu sex. Sunt lucruri care pe scenă sunt mai puternice decât sexul. Toate te duc într-o revoltă pe care nu o exprimi, nu poți să o înțelegi.
    Vezi niște oameni care sunt atât de deschiși în fața ta, atât de intimi, vulnerabili, dar puternici, în control, dar în lipsa lui. Te duci ca spectator și te transpui în scenă și de asta devine șocant. În viața reală trebuie să construiești o relație, este mult efort, mult eșec, piedici și tu într-o oră treci prin toate acestea. Poate de aici șocul. Majoritatea oamenilor nu privesc corpul ca pe o unealtă totală, ci îl văd ca pe o unealtă către sexualitate. Corpul poate fi folosit și pentru a crea emoții. În societate totul este sexualiazat. Vinde sexul. Reclame peste tot. Când vezi oameni pe scenă atât de intimi fără sa ajungă în punctul visceral și trivial, e surprinzător.”

Duet din Echivalent

    Ce trebuie să mai dețină un dansator în afară de fizicalitate?

George:„ Mai multe planuri: ca dansator bineînțeles că ai nevoie de tehnică, de un corp antrenat. Mulți dansatori pornesc de mici în arta asta și fac ceva izolat, de exemplu balet și doar atât. Gama este super largă. Dacă vrei să fii dansator complet și îndeajuns de inteligent corporal ca să te poți adapta la orice situație, adică să poți face aproape orice, ai nevoie de antrenamente paralele. Azi învăț o variație, mâine merg la sală, mâine fac yoga, apoi Tai Chi. Pentru mine dansul nu este doar o potecă. Tot ce înseamnă mișcare este înglobat într-un singur produs. Până la frumusețe trebuie să treci prin tot procesul. Trebuie să fii deschis emoțional și mental.
    Ca dansator de multe ori ești condus, supus anumitor task-uri, provocări. Dacă nu rezonezi cu o propunere, nu ești dispus, intervine o barieră între tine și ceilalți. Trebuie găsit un consens constant. O adaptare fizică, emoțională și mentală. Nu poate fi comparat cu munca mecanică, exactă, care are un set de reguli clare. E mult mai deschis relativității. E un val, se sparge și se creează din nou. Tot ceea ce poți face este să stai pe valul ăla.”

    Oferă arta ceva mai mult decât frumosul efemer?

George:„ Da, categoric. Multă lume nu înțelege frumosul și ce poate reprezenta ceva frumos. Dansul, cel puțin contemporan, este sau poate fi cel mai apropiat de public prin simplul fapt că lucrează cu senzații și când vreau să transmit senzații publicului nu mă rezum doar la estetică. Dacă treci de frumos și lovești publicul senzorial, se nasc lucruri mult mai relevante decât frumusețea. Conectarea cu sinele, integrarea mediului, redarea adevărului, care nu este întotdeauna plăcut, și ideea de a transmite fără cuvinte permite depășirea frumosului.”

Spectacolul Echivalent

    Crezi că un om poate înțelege limbajul corporal dacă are numai experiența decodării verbale?

George:„ Cred că dacă individul nu are o pregătire fizică în spate și înțelegerea se bazează numai pe cuvinte, chiar și așa se poate conecta. Emoțiile sau senzațiile pe care vrem să le provocăm sunt primordiale, sunt înaintea cuvântului. Mereu emoțiile sunt înaintea cuvântului. Chiar dacă nu ești obișnuit, limbajul corporal se va conecta cu partea virgin-emoțională pe care o ai din construcție ca om. Toți avem un set de emoții. Ce fac pe scenă este să îți expun acele lucruri în viziunea mea.”

    Recomandă-ne câteva spectacole.

George:Nihil Sine Deo- de Daniel Dragomir
    De Fapt-de Simona Dabija
    Promised Land- de Arcadie Rusu
    2 Femei- de Ioana Marchidan
    Medeea`s Boys- de Andrei Măjeri
    Dragonul de Aur- de Catinca Drăgănescu
    Pădurea spânzuraților și Trei Surori- de Afrim
    Câte un om de iubit- de Maria Beatrice
    Chorismos- de Anastasia Grigore
    Equus- de Maria-Luiza Mihăilescu”

Spectacol dans contemporan Echivalent de George Plesca

Publicat: 09/02/2020 00:19


# 9 aprecieri
# 1163 vizualizări

Comentarii


Adauga comentariu



Articole asemănătoare