#

Anastasia Grigore și al ei ,,Chorismos”


    Luăm o pauză de la politica și minciunile de toate zilele și ne întoarcem la tinerele talente.

    Am discutat cu Anastasia Grigore, o tânără masterandă la UNATC despre spectacolul ei, Chorismos. Știam despre ea că dansează de mică, vine dintr-o familie de artiști iar firea ei este pe cât se poate de creativă și energică. După mulți ani de dans, s-a hotărât să schimbe pespectiva și de această dată a devenit creatorul.

    Chiar dacă noi o cunoaștem de ceva vreme, am rugat-o să ne spună cine este ea în viziunea ei.

Anastasia: ,,Încă mă caut, încă încerc să îmi dau seama cine sunt și cum m-aș descrie. Mă schimb de la zi la zi, am capacitatea de a mă răzgândi aproape instant, îmi place să caut, să ajut, sunt și cercetaș, dar cred că cel mai important pentru mine acum este să mă definesc ca persoană și apoi ca artist.”

    În primul rând, te rog să ne spui de unde provine termenul Chorismos și ce înseamnă?

Anastasia: ,,Este un termen pe care l-am preluat din filosofia lui Platon și este folosit ca să delimiteze granița dintre lumea ideilor și lumea concretă în care trăim. Este acel punct de frontieră în care lucrurile se transformă, o margine foarte fină și foarte fragilă.”

    Ce te-a inspirat să creezi un spectacol de dans în zona absurdă?

Anastasia: ,,Nu am pornit de la premisa că o să fie un spectacol absurd, dar s-a întâmplat. S-a întâmplat fiind sub influența lecturilor pieselor de teatru ale lui Eugen Ionescu, în mod special Cântăreața cheală. Mi s-a părut minunat acel dialog absurd și îmi place, deși sunt convinsă că nu înțeleg total teatrul absurd, faptul că descopăr în el substrat. În logica aia absurdă găsesc mult mai mult sens decât în orice altfel de logică. Este mult mai mult despre viață decât orice alt teatru din punctul meu de vedere.

     Cumva așa funcționez: tot timpul intervin idei și pentru că se întâmplă foarte multe lucruri în capul meu sar din una în alta și asta face să se creeze o logică și o zonă absurdă în ceea ce fac. Cred că doar sunt un mare haos pe care încerc să îl organizez și rezultă ceea ce se întâmplă pe scenă.”

Chorismos  de Anastasia Grigore

    Știu că citești mult. Cum ajută lectura un coregraf?

Anastasia: ,,Nu doar lectura, ci orice informație ajută: dacă caști bine ochii pe stradă, dacă întâlnești cât mai mulți oameni. Sunt tot felul de situații din care tu personal poți extrage un acel ceva, un miez pe care tu poți să îl transformi în punctul tău de plecare în artă.

    Lectura expune și mai multe puncte de vedere. Adică îți expune în primul rând o dramaturgie. Există anumite tipologii de persoane, există anumite lucruri pe care poți să le identifici și mi se pare că mai mult decât toate lectura are această magie de a te face să vizualizezi niște lucruri, niște universuri cu totul fantastice. Pornind de la anumite pasaje, sau iată, un cuvânt, poți imagina universuri întregi. Alt mod mai clar și mai coerent de a afla universul altcuiva nu cred că avem. O carte, ție ca cititor, îți lasă multe porți deschise.”

    Ce găsim în arta coregrafică și nu găsim în restul artelor?

Anastasia: ,,Prietenii mei super care dansează foarte bine. Glumesc!

    Are avantajul de a lucra cu foarte multe coduri și este atât de universală încât fiecare poate găsi ceva într-un spectacol și îl poate lua acasă, lucru care nu se poate întâmpla într-un spectacol de teatru. Dacă mă duc și văd un spectacol de teatru în China, dacă nu are subtitrare ,eu nu îl înțeleg. Există un anume lucru care se întâmplă când oamenii dansează pe scenă.

    Găsim o anume subtilitate și are această magie a efemerității care este în general caracteristică artelor scenice. Se întâmplă ceva irepetabil care se întâmplă doar atunci, doar în contextul acela. Un spectacol care iese de două ori exact la fel este un spectacol mort. Din punctul meu de vedere un spectacol suferă constat schimbări și asta îl face să fie viu și actual. Numai dacă stăm să ne gândim că avem corpurile diferite de la zi la zi: astăzi am mâncat mai puțin și am dormit mai mult și mâine invers, corpul meu deja este altul. Automat și spectacolul este altul. Caracterstica transformării constante. Este într-o permanentă metamorfoză pe care nu o poți evita sau controla.”

    Ce alte calități ar trebui să aibă un dansator, în afară de cele fizice?  Ce cauți tu la un dansator/ interpret?

Anastasia: ,,Un interpret trebuie să fie în primul rând sincer și curajos. Dacă nu ești sincer cu tine, dacă nu ești curajos, dacă nu îți depășești limitele nu o să evoluezi. Pe mine mă interesează doza aia de nebunie și ca omul din fața mea să aibă încredere în mine. Mi se pare că interpretul trebuie să se abandoneze în ceea ce oferă coregraful. Te lași pe mâna lui, te lași manipulat. Pentru o lungă perioadă renunți la ceea ce ai tu și la ceea ce ești tu ca să te aducă acolo unde vrea el și abia apoi completezi cu cine ești și ceea ce faci, cred. Eu caut oameni care să aibă încredere în mine, să fie curajoși și să fie sinceri.”

Spectacolul de dans contemporan Chorismos de Anastasia Grigore

    Administrativ vorbind, care este cel mai mare impas în arta românească contemporană?

Anastasia: ,,Lipsa de fonduri, lipsa de spații. Lipsa de fonduri duce și la o lipsă de rulaj în arta românească. Nu aveam un cult pentru așa ceva și nici nu este promovat sau susținut de cei care ar trebui să facă lucrul acesta. Nu există fonduri, dacă nu există fonduri nu se pot crea spectacole sau opere de artă. Pentru că nu există spectacole sau opere de artă, lumea nu știe că există spectacole de dans contemporan. Apoi cei care dau bani spun că nu există public și nu au de ce să aloce fonduri. Uite așa apare un cerc vicios care afectează pe toată lumea.

     Este foarte dificil să fii creator în România în ziua de azi și dacă nu prinzi acea gură de aer când ieși la suprafață, foarte greu mai prinzi a doua șansă.”

    Care crezi că sunt sanșele dansului contemporan în România?

Anastasia: ,,Cred că noi suntem șansele. Noi, tânăra generație. Noi, cei care ne-am adunat și care putem face ceva. Dacă noi schimbăm paradigma și impunem condițiile normale. Cred că putem reuși să atragem fonduri și public și să schimbăm fața dansului românesc în România. Este foarte dificil să faci o schimbare într-un sistem atât de bine ancorat, dar sper să ajungem să scriem noi pagini în istoria dansului românesc.”

 

 

Publicat: 07/10/2019 20:41


# 12 aprecieri
# 843 vizualizări

Comentarii


Adauga comentariu



Articole asemănătoare