#

Despre dans contemporan cu Dragomir Daniel


    România nu duce lipsă de oameni capabili, nu cred că a dus vreodată. Mai degrabă sistemul ne-a privat de ei și caută în continuare să o facă. Încercăm aici, printr-o serie de articole, să descoperim câțiva dintre aceștia, indiferent de meseria lor.

    Nu știu cât de cunoscut este faptul că bugetul de finanțare, din partea AFCN (Administrația Fondului Cultural Național) a proiectelor culturale din sesiunea II/2019 a fost redus cu 30%. Tradus în cifre, din buget s-a tăiat suma de 6 milioane de lei iar dacă asta înseamnă 30%, ne putem imagina și fără calcule exacte că nici acel 100% nu este tocmai ce ar trebui. (Detalii aici)

    Totuși lumea nu se oprește din învârtit atunci când rămâne fără finanțare și cu atât mai puțin mecanismul artistic.

    Un artist aparținând acestui mecanism este Daniel Alexandru Dragomir. Are 25 de ani, este coregraf, performer și profesor ce activează în zona dansului contemporan. Este absolvent licență și master în cadrul UNATC. Este cel care a înființat grupul Contemporary Creative Dreamers, un colectiv ce își dorește să exploateze fizicalitatea dansului și care își dorește să colaboreze cu cât mai mulți artiști din cât mai multe zone artistice.

    Daniel este unul dintre studenții care pășește în afara facultății cu un spectacol ce merită dus departe, așa că l-am rugat să ne vorbească nu doar despre spectacol, ci despre întreaga lui viziunea asupra dansului.

    Cum ai ajuns să te apuci de dans?

Daniel: „Am început să iau cursuri de dans în 2010 în cadrul unei trupe de street-dance. Totul a început ca un impuls de a schimba ceva la mine și am simțit că prin dans pot să trăiesc mai sănătos. În ultimul an de liceu am decis să iau o pauză pentru a mă concentra pe examenul de bacalaureat. Acest an a fost unul în care mi-am dat seama că zona de street-dance nu mă reprezintă și că am nevoie de ceva mai mult, am nevoie de o zonă în care pot contura idei, o zonă în care mișcarea se transformă în acțiune, o zonă care mă provoacă mai mult. Așa am reușit să descopăr zona dansului contemporan. În mai 2014 am decis că trebuie să mă pregătesc serios și am început să iau cursuri de dans contemporan.”

     De ce ai ales să continui după această perioadă îndelungată de pauză?

Daniel: ,,Am simțit că acest domeniu este ceea ce îmi place și am vrut să descopăr mai mult, să pornesc de la simpla pasiune și să o materializez în altceva, să construiesc ceva pe care să-l pot oferi mai departe. ”

    De unde ți-a venit idea de a crea grupul Contemporary Creative  Dreamers?

Daniel: ,,Am început acest proiect încă din anul al doilea de facultate. Îmi doream să construiesc împreună cu cei care au avut încredere în ideile mele un context în care calitatea să fie elementul prioritar. Mi-am dorit să construim această companie deoarece am înțeles faptul că Arta Coregrafică nu poate reprezenta nimic pentru mine fără o echipă. Mi-am dorit să construiesc o echipă compusă din oameni care au bun-simț, sunt educați, au un caracter frumos și sunt pregătiți să lucreze alături de celălalt.”

            Care este scopul acestui grup?

Daniel: ,,Contemporary Creative Dreamers este o platformă care contribuie la dezvoltarea Artei Coregrafice din România prin producția de spectacole, difuzarea de spectacole la nivel național, susținerea de ateliere atât pentru amatori, cât și pentru profesioniști.”

    Viziunea asupra dansului contemporan. Ce îl face diferit de celelalte forme de dans?

Daniel: ,,Nu pot să afirm faptul că dansul contemporan reprezintă un stil. Dansul contemporan nu are un limbaj definit, ci este un concept care se compune din mai multe principii de mișcare, legi pe care le folosim pentru a compune lumi cu ajutorul corpurilor noastre.”

    Situația dansului contemporan din România comparativ cu situația din afară.

Daniel: ,,Situația dansului contemporan în România semnifică de fapt situația culturii în prezent. În acest moment majoritatea lucrurilor sunt realizate doar la nivel independent. Sunt structuri independente care reușesc să realizeze și să definească proiecte palpabile de calitate pentru că la nivel de stat nu există proiecte care să unească și care să aducă artiști împreună.”

    Ce te-a inspirat pentru a crea spectacolul Nihil Sine Deo? Ai obținut ceea ce ți-ai propus la început?

Daniel: ,,Mi-am dorit să explorez în continuare ceea ce descoperisem pentru spectacolul When Darkness Becomes Light: folosirea sunetului și a respirației în relație cu mișcarea. Mi-am dorit să învăț să structurez ideea de zbor care se realizează atât la nivel individual, cât și la nivel de parteneriat: duet și grup. De asemenea, mi-am dorit să explorez limita fizică a corpului supus unui efort continuu.

 Pentru mine spectacolul Nihil Sine Deo reprezintă un răspuns pentru ceea ce simțim dar nu putem defini și structura la nivel exterior.”

When Darkness Becomes Light de Daniel Dragomir

   Imagine din When Darkness Becomes Light

 

    Crezi că dansul contemporan are șanse să se dezvolte la noi în țară?

Daniel: ,,Cred că da, are șanse, dar asta doar la nivel independent.”

    În afară de susținerea financiară, ce mai lipsește dansului contemporan din țară?

Daniel: ,,Îi  lipsesc interpreții profesioniști. Sunt foarte multe spectacole de dans în care sunt prezenți oameni fără pregătire profesionistă în domeniu. Sunt spectacole în care coregraful este nevoit să apeleze la actori, deși abilitățile acestora nu sunt potrivite pentru modul său de a construi. Există un număr mic de interpreți profesioniști în zona dansului contemporan, oameni pregătiți atât la nivel practic, cât și teoretic. Totuși, cred că indiferent de tipul de performer pe care îl alegem pentru producțiile noastre, noi, coregrafii, avem datoria de a le observa abilitățile și să recunoaștem dacă un interpret este potrivit pentru ceea ce ne dorim să expunem. 

Cred că dacă ne-am oferi timp pentru a descoperi în ce direcție dorim să mergem, am reuși să fim mai sinceri în construcția echipelor și în acest mod ar crește calitatea spectacolelor.”

    Ai avut eșecuri? Ți-au fost respinse inițiativele?

 Daniel: „Da, am avut și eșecuri, dar înțeleg faptul că eșecul face parte din evoluția noastră și este necesar. Au existat inițiative care au prins contur, dar și unele care nu au reușit să iasă la suprafață. Faptul că un proiect pe care l-am inițiat a fost respins, m-a făcut să îl „revizitez” și să observ de ce nu a funcționat. 

    Cele mai recente inițiative și spectacole semnate Contemporary Creative Dreamers.

Daniel: „Cele mai recente sunt spectacolul de dans contemporan „Nihil Sine Deo”, spectacol ce a fost creat și prezentat pentru prima dată ca lucrare de disertație, dar care a depășit cadrul studențesc și urmează a fi prezentat la diferite festivaluri de teatru din țară.

Programul „Creative PlayGround Intensive”, un program intensiv de practică în dans contemporan destinat profesioniștilor.

Cursuri periodice de dans contemporan destinate atât amatorilor, simplilor pasionați, cât și cursuri pentru cei de nivel intermediar și avansat.”

    Ce le recomanzi celor care vor să se apuce de dans contemporan?

Daniel: ,,Pentru cei care vor să o facă profesionist cred că rețeta este următoarea: să citești despre dans, să vezi spectacole de dans sub orice formă ar veni, să îți acorzi timp pentru experimentare și să mergi la cursuri de dans. Mă refer la cursurile care au capacitatea să îți ofere o informație și care te pun la încercare.

Pentru amatori consider că este o formă care provoacă nu doar la nivel fizic ci și la nivel emoțional și spiritual. Cred că în cadrul cursurilor de dans contemporan găsim un alt tip de persoane care sunt dispuse să acorde o șansă culturii și sportului.”

 

Nihil Sine Deo - spectacol de dans - Daniel Dragomir

Imagine din Nihil Sine Deo

 

 

Publicat: 13/09/2019 09:21


# 12 aprecieri
# 1710 vizualizări

Comentarii


Adauga comentariu


CezŁ 13/09/2019 12:42

I trust you



Articole asemănătoare