#

Despre a mânca bine și ... sănătos


    Dietă, alimentație sănătoasă, regim sau lifestyle?

    Ideea unei diete sau a unei alimentații sănătoase(sau oricum i-ai spune) începe să preocupe din ce în ce mai multă lumea, ceea ce este un lucru pozitiv, însă multă lume înțelege, oarecum greșit, semantica termenilor.

    Informația care circulă, cel mai adesea la nivel verbal prin discuții nu prea aprofundate, este generală și puțin cercetată pentru a fi și validă.

    Ce înseamnă a mânca sănătos?

    Multiplele variante de răspuns scot în evidență doar un simplu fapt: nu există un răspuns clar.

    Până în prezent, știința ne oferă doar ghidaje care sunt departe de a fi complete:

  • cât mai puține grăsimi și zahăr
  • cât mai multe legume și fructe
  • multă apă, minim 2 l/zi

    Doar trei reguli clare și general valabile legate de un subiect care mai devreme sau mai târziu ne preocupă pe toți, deoarece ne vizează direct calitatea vieții, nu sunt suficiente. Nimeni nu vrea să fie bolnav, însă nu prea se știe ce trebuie evitat ca să nu devii bolnav.

    A avea un abdomen plat cu siguranță nu este pentru toată lumea, dar în același timp nici o curbură prea mare în locul lui nu ar trebui să fie ceva acceptat cu atâta ușurință. A avea burtă nu este egal cu a fi bine hrănit, așa cum s-ar mai zice în popor.

     Pentru a scăpa puțin de burtă, prima schimbare care trebuie făcută nu are de aface cu alimentația. Este un adevăr de mult știu, dar nu și înțeles.

    Pentru cei care vor să înțeleagă există suficiente variante de a pierde burta și a rezolva dilemele mai dificile care se vor ivi pe parcurs.

    Regim alimentar

       Carne vs plante

    Când vine vorba de regimul alimentar asta este prima întrebare care m-am zăpăcit și pe mine: Ar trebui sau nu ar trebui să renunț la carne?

Despre regim Alimentar si a manca sanatos

    Depinde de mai multe lucruri. Întăi ar trebui să știi dacă îți dorești sau există vreun motiv, alimentar sau moral, pentru care vrei să o faci. A ști motivul pentru care vrei să o faci te va ajuta atunci când își va fi mai dificil.

    Eu nu mi-am dorit niciodată să fiu vegetarian, dar ar fost dispus să renunț la carne pentru a constata dacă există diferențe și dacă într-adevăr redusul cantității de carne are beneficii. După aproximativ 3 săptămâni din ziua în care am renunțat la carne am început să observ schimbările:

  • energia pe durata zile s-a îmbunătățit; nu mai aveam starea de oboseala tipică de după masă
  • puteam suține mai eficient efortul fizic; suportam și durerea mulsculară ceva mai bine
  • îmi simțeam mintea mai limpede, iar cu asta puterea de concentrare părea că vine de la sine
  • după fiecare masă îmi puteam relua activitatea mult mai repede

    Trebuie să menționez că, în contextul în care sufăr de gastrită și de reflux, mă așteptam ca atâtea legume și fructe să mă afecteze destul de rapid, lucru care nu s-a îmtâmplat deloc. Pun asta în seamna faptului că am gestionat bine cât, cum și ce mâncam. În esență încercam ca totul să fie gătit.   

     La finalul acelei luni am revenit la consumul de carne, adică la modul meu obișnuit de a mâncă.

    Primele mese, deși au fost o mică desfătare gustativă, m-au făcut să mă simt obosit, ba chiar mi-au dat și o stare de irascibilitate. Am avut nevoie de cel puțin 30 de minute să încep să îmi revin.

    După câteva săptămâni în care am continuat să mânânc și carne mă așteptam ca lucrurile se revină la normal, însă asta nu s-a mai întâmplat. Nu mă puteam împăca cu stările pe care le avea după fiecare masă și nici cu oboseala care părea să se adune mult mai repede, iar eu reîncepusem să îmi revin mai greu.

    Dilema principală e că nu voiam să renunț la carne, așa că am început să mă interesez mai mult. Prima dată am luat în considerare sfaturile primite de la prieteni vegetarieni, care îmi spuneau mereu măcar să reduc cantitatea de carne, adică să am mult mai multe legume în farfurie și să consum, în general, legume cât mai diversificate.

    Am deschis câte o carte pe subiect, am căutat pe internet, dar poate că cel mai tare am rezonat cu documentarul The Game Changers. Pe scurt, documentarul propune abordarea unei dieta bazată pe plante.

    A trecut aproximativ un an de când aplic acest principiu de dieta bazată pe plante și încă este calea de mijloc pe care o căutam.

    Transformă alimentația în lifestyle

     Evident că mi-am mai permis să experimentez și să observ cum mă simt, ce și cum se schimbă. Așa am descoperit că pentru mine funcționează și o alternare a regimului, adică nu doar o dietă zilnică bazată pe plante, ci perioade în care îmi asum un consum mai mare de carne și perioadă în care nu mânânc carne mai deloc.

    Nu am o rețetă fixă sau o soluție clară în direcția asta. Ceea ce vreau să spun este că am încercat mai multe și diverse moduri de a mă hrăni, iar din fiecare am selectat ce a fost mai bun.

    Cum decid când să mănânc ceva anume? După activitatea pe care trebuie să o depun în următorea perioadă și, poate cel mai des, după cum simt că îmi dictează organismul.

    Cea mai bună metodă de ați găsi alimentația potrivită, cred eu până în acest moment, este de a o șansă tuturor regimurilor alimentare, să le încerci și să îți formezi propriul stil. La urma urmei, cu toții funcționăm diferit.

Dieta si cum functioneaza

    Este un mit faptul că dacă devii vegetarian sau vegan vei pierde din masa musculară. Atat vreme cât continui să își aprovizionezi corpul cu tot ceea ce are nevoie, lucrurile nu se vor schimba, chiar dacă asta înseamnă să adaugi încă o masă pe zi și să începi să mănânci lucruri noi.

    Ca un alt beneficiu, o dietă vegetariană sau vegană îți va oferi mai mult control asupra propriei greutăti corporale și va te pune în postura în care trebuie să te informezi pentru a te asigura că obții eficiență maximă. Carnea este doar opțiunea ușoară și la îndemână, având și beneficiul de a fi gustoasă.

Câteva linkuri din ce am mai citit.

https://www.massagemag.com/carnivore-vs-vegetarian-37020/

https://www.precisionnutrition.com/vegan-vs-meat-eater

https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto

https://www.livestrong.com/article/481795-the-statistics-of-vegetarians-vs-meat-eaters/

 

Publicat: 17/01/2021 17:58


# 6 aprecieri
# 401 vizualizări

Comentarii


Adauga comentariu



Articole asemănătoare